burlaiviai
bùrlaiviai. Nuo seniausių laikų pasaulyje sukurta daugybė įvairių burlaivių. Jų klestėjimo laikai baigėsi kartu su XIX amžiumi. Burlaiviai klasifikuojami pagal takelažo tipą, konstrukciją, paskirtį. Svarbiausiais takelažo tipais, t. y. stiebų, burių sistemomis, laikomi fregatos, kliperiai, barkai, barkentinos, tristiebės škunos, brigai, brigantinos, gafelinės škunos, kečai, jolai, kuteriai, šliupai, ketai. XIX a. pradžioje didieji burlaiviai pradėjo naudoti variklius – inkarui iškelti, burėms pakelti, manevruoti uoste. Pagal konstrukciją burlaiviai būna: kyliniai (skirti plaukioti jūromis) ir plokščiadugniai (skirti sekliems vidaus ir pakrančių vandenims). Pastarieji neturi išilginės kylio briaunos, todėl dreifui panaikinti naudojami abiejuose šonuose pritaisyti nuleidžiami skydai – „svertai“. Šią sistemą ištobulino olandai. Populiariausi olandiški burlaivių tipai yra tjalkai, kufai, everiai. Pasaulyje esama ir kitokių – dažnai tarpinių bei mišrių konstrukcijų. Pvz., keli tarpusavyje sujungti korpusai vadinami katamaranais ar trimaranais. Burlaiviai iki XIX a. buvo statomi iš medžio. Vėliau pradėta naudoti metalinį karkasą, apkalant lentomis (kompozitiniai laivai), o galiausiai ir visą korpusą išmokta statyti tik iš metalo. Mūsų dienomis burlaiviai statomi jau ir iš aliuminio lydinių, plastmasių, cemento. Pagal paskirtį burlaiviai buvo skirstomi į karinius, prekybinius, žvejybinius, sportinius bei daugybę kitų specialių tipų. XVIII–XIX a. Klaipėdos uoste dažniausiai lankėsi dvistiebiai brigai. Rytprūsiuose vidaus vandenyse plaukiojo plokščiadugniai baidokai ir įvairaus dydžio žvejų valtys su nesudėtinga burių jranga. Kuršių mariose populiariausios buvo bradinės, kurno, venterinės žvejų valtys ir burvaltės, o Aismarių puošmena – dailiosios lomės, šiuo metu išnykusios. Klaipėdos Buriavimo mokykloje pirmuosius pratimus mokiniai atlikdavo burinėmis valtimis jolėmis. Dabar sparčiai plėtojasi pramoginė sportinė burlaivystė. Dar buriavimas.
Kostas Frankas
Iliustracija: Buriniai laivai Klaipėdos uoste. XIX a. graviūra / Iš Aloyzo Každailio knygos „Laivai ir jūrininkai“, 1981
Iliustracija: Didžiausia laivybos istorijoje fregata „Prūsija“ / Iš Aloyzo Každailio knygos „Laivai ir jūrininkai“, 1981